Koop je gelukkig!

In 1925 liet sigarettenfabrikant Lucky Strike de wereld geloven dat je het beste kon afvallen door hun sigaretten te roken. Je kunt het je in deze tijd niet meer voorstellen maar de slogan werkte. Dampend en rochelend probeerden hele volksstammen destijds van hun overtollige vetlaag af te komen. Waarom mensen daar toen in trapten? Om dezelfde reden waarom wij ons nu een diabetes zuipen in smoothies. De reclamewereld kan ons alles verkopen, zolang ze zich maar aan de drie regels houden.

De eerste regel is paniek zaaien of een probleem aankaarten. Dat kan door het in beeld brengen van een peuter, die met zijn handjes in een smerige toiletpot aan het graaien is, een puber met acne, een 40 plusser met brandend maagzuur of een dame die op elegante manier duidelijk maakt dat ze vervelende jeuk tussen haar benen heeft. Met simpele woorden als futloos, overgewicht, sleur, smerig, ongezond en stress hebben reclamemakers onmiddellijk onze aandacht. Niemand wil dat zijn kind in een wc-pot zit te roeren, waar de overblijfselen van het avondmaal van gisteren in zijn geperst. Net zo min als een vaginale schimmel, een zure golf in je slokdarm of een kop vol puisten.

Als onze aandacht getrokken is en we met spanning op de oplossing wachten is het tijd voor de tweede regel. Die heet ook gewoon: De oplossing! In deze fase laat de reclamewereld ons zien dat je kind best met zijn handjes in een toiletpot kan roeren zolang deze maar sprankelend schoon en bacterievrij is. Wat een opluchting! Nu hoef je als ouder niet meer de hele dag je kind in de gaten te houden. Er wordt nog net niet verteld dat je kind zelfs uit de plee kan drinken maar met deze oplossing zou dat best mogelijk kunnen zijn want schoner dan dit kan niet!

Tot slot volgt regel drie: Koppel je product aan de oplossing. In deze laatste fase laten reclamemakers ons zien wat we moeten kopen zodat ons kind veilig in de toiletpot kan spelen, dat we na een flinke schranspartij geen zure boeren meer krijgen, pubers niet meer op een grinttegel hoeven te lijken en zelfs die vervelende jeuk voor sommige dames verdwijnt als gesmolten brie. Met deze drie gouden regels is alles verkoopbaar.

Neem bijvoorbeeld het flesje water. Niet meer weg te denken uit onze samenleving, want wie laat zien dat hij water drinkt straalt een gezond leven uit. Een illusie in een mooi flesje, 2000 keer duurder dan dezelfde hoeveelheid gewoon kraanwater. Imago is te koop en ook daar geven we maar wat graag ons geld aan uit. Iets wat reclamemakers al sinds de eerste advertentie weten. De nieuwste smartphones, vakanties naar verre oorden, designer meubels… we hebben het nodig om te laten zien dat het geweldig met ons gaat.

Ons huis mag niet meer huiselijk ruiken maar bij binnenkomst moeten we overweldigd worden door een bouquet aan geuren, waardoor onduidelijk is of we een snoepwinkel in lopen of bij een boeddhistische monnik in de Himalaya op visite zijn. Recepten van sauzen in pakjes en potjes zijn de laatste 30 jaar regelmatig voorzien van een ‘verbeterd recept’ sticker. Wie even nadenkt zou de conclusie kunnen trekken dat het originele recept dus echt niet te vreten was. Het is een wonder dat mijn opa’s en oma’s nog zo gelukkig oud geworden zijn want blijkbaar was het leven vroeger een ondragelijke hel.

Een huis vol bacteriën, geen dagcrème, baggervette jus op de prak, geen kiwi’s, een telefoon met draad, waarmee je jezelf tijdens het bellen kon wurgen, slechts 1 televisiezender, geen Senseo, geen autogordels, geen internet en overal rokende mensen die blijkbaar op dieet waren. Gelukkig is ons Telsel leven nu zo veel beter want de reclamemensen hebben voor elk probleem een oplossing en weten elke dag ons leven weer te verreiken met nieuw geluk, wat we zo kunnen kopen. Nee, we komen echt niets meer te kort. Zelfs onze huisdieren eten beter en hebben meer speelgoed dan een kind in Centraal Afrika. Alleen die keuzestress, veroorzaakt door het feit dat er meer te koop is dan we kunnen verdienen of mogen lenen… daar moeten ze echt een middeltje voor gaan verzinnen.

© René Gardenier 2018

Delen mag altijd, stelen is plagiaat!

No Thoughts on Koop je gelukkig!

Laat een reactie achter

Je reactie wordt voor het plaatsten eerst behandeld door een moderator.